Prodej zmrzliny jako byznys: Kdy se vyplatí a na co si dát pozor
- Počáteční investice do zmrzlinového stánku
- Sezónnost prodeje a vliv počasí
- Náklady na suroviny a skladování
- Konkurence v okolí a stanovení cen
- Marketing a propagace zmrzlinového stánku
- Personální náklady a organizace směn
- Hygienické předpisy a povolení k prodeji
- Marže a průměrný denní výdělek
- Možnosti rozšíření sortimentu v zimě
- Návratnost investice a celková ziskovost
Počáteční investice do zmrzlinového stánku
Tak co takhle rozjet vlastní zmrzlinový byznys? Připravte se na pořádnou počáteční investici 200 až 500 tisíc korun - to není zrovna málo, co? Srdcem každého zmrzlinového království je kvalitní zmrzlinový stroj, který ukousne solidních 150 tisíc z rozpočtu. Ale věřte mi, na tomhle se nevyplatí šetřit.
Bez pořádné chladicí vitríny se taky neobejdete. Ta vás vyjde na 40 až 80 tisíc - prostě musíte mít jistotu, že vaše zmrzka bude vždycky jako ze žurnálu. K tomu připočítejte mrazák na skladování za minimálně 25 tisíc a už to začíná nabírat grády.
A pak je tu otázka, jestli půjdete do pojízdného stánku nebo kamenného krámku. Mobilní stánek? Počítejte se stovkou. Kamenná prodejna? To už se bavíme o několika statisících - ale zase máte svoje místečko, kam se zákazníci budou rádi vracet.
Byrokracie je kapitola sama pro sebe. Živnosťák, hygiena, potřebná školení - to všechno vás vyjde na 10 až 15 tisíc. Jasně, není to žádná hitparáda, ale bez toho to prostě nejde.
Na začátek potřebujete taky pořádnou zásobu surovin. Třicet tisíc na základy, kornoutky a kelímky - to je taková vstupní jízdenka do světa zmrzlinářů. A nezapomeňte na marketing! Bez pěkného loga a webovek to dneska nejde, takže dalších dvacet tisíc v pryč.
Zlaté pravidlo: mějte v záloze aspoň 50 tisíc na rozjezd. První měsíce můžou být jako na houpačce a tahle rezerva vám pomůže udržet klid. A když už se to rozjede a budete potřebovat pomocnou ruku? Připravte si dalších 20 až 30 tisíc na zaměstnance.
Sezónnost prodeje a vliv počasí
Zmrzlina - sladká radost, která si žije vlastním životem. Od dubna do září se u nás točí naplno, to když sluníčko praží a lidi se chtějí zchladit. Představte si ty fronty v rozpáleném červenci - to vám zmrzlinář nestíhá točit a kasa cinkne i desetkrát víc než v zimě.
Jenže počasí je prevít. Stačí, aby se ochladilo nebo spadlo pár kapek, a prodeje letí dolů jak špatně ušlehaná šlehačka - klidně až o 80 procent. To pak koukáte na prázdnou zahrádku a přemýšlíte, co s načatým dnem.
Zkušení zmrzlináři už vědí, jak na to. V zimě přihodí do nabídky horkou čokoládu nebo voňavé vafle - prostě něco, co zahřeje. Ti, co to mají dobře spočítané, na zimu radši zavřou a dají si pauzu. Však ono se to v létě zase rozjede.
Fígl je v tom umět číst předpověď počasí jako knihu. Když hlásí ochlazení, není ostuda hodit dvě kopečky za cenu jednoho nebo vymyslet jinou fajn akci. Hlavně nezůstat sedět s rukama v klíně.
Poslední roky nám počasí předvádí hotové divadlo - jednou vedro k padnutí, pak zas zima jak v psinci. Musíte být připravení na všechno, jako správný skaut.
Zlaté pravidlo každého zmrzlináře? Když se v létě daří, šetři na horší časy. Někteří mazáci si přivydělávají cateringem nebo zásobují místní hotely. A sociální sítě? Ty jsou dneska k nezaplacení - když prší, hodíte na Instagram fotku nové příchutě a lidi přijdou i v dešti.
Prostě, kdo chce dělat zmrzlinu, musí počítat s tím, že je to jako na houpačce. Ale když to děláte s láskou a umíte se přizpůsobit, ta radost v očích zákazníků za to stojí.
Náklady na suroviny a skladování
Zmrzlinový byznys není žádná procházka růžovou zahradou, jak by se mohlo na první pohled zdát. Největší výzvou jsou jednoznačně náklady na suroviny a jejich skladování. Však to znáte - kvalitní smetana dnes stojí klidně šedesát korun za litr a za kilo pořádného ovoce v sezóně vysázíte i stovku.
Mrazáky jedou na plné obrátky čtyřiadvacet hodin denně, sedm dní v týdnu. Účty za elektřinu dokážou pěkně zamávat s rozpočtem, zvlášť při dnešních cenách energií. A když se porouchá chlazení? To je pak další rána do peněženky.
Zásobování je hotová věda. Nakoupíte moc? Vyhodíte prachy oknem. Málo? Naštvané obličeje zákazníků, když jim řeknete, že jejich oblíbená příchuť došla. V létě, když se zmrzlina prodává jak na běžícím pásu, musíte mít všechno dokonale načasované.
I ty zdánlivé maličkosti se načítají - kornoutky, kelímky, lžičky... Všechno musí být hygienicky nezávadné a kvalitní, ale ceny obalového materiálu letí nahoru jak splašené.
Kdo chce ušetřit, musí myslet dopředu. Stálí dodavatelé často nabídnou lepší ceny, a když sledujete sezónní výkyvy, můžete chytře přizpůsobit nabídku. V létě třeba vsaďte na čerstvé ovoce, mimo sezónu zase bodují oříšky nebo čokoláda.
A počítejte s tím, že něco se vždycky vyhodí - ať už při výrobě nebo když se pokazí mrazák. Zhruba pět až deset procent produkce přijde vniveč, s tím se prostě musí kalkulovat. Takže když si příště budete pochutnávat na kopečku své oblíbené zmrzliny, víte, co všechno se za ní skrývá.
Konkurence v okolí a stanovení cen
Zmrzlinový byznys není žádná procházka růžovou zahradou - zvlášť když se rozhlédnete kolem sebe. Jeden kopeček dneska stojí běžně 35 až 45 korun, ale v centru Prahy nebo Českého Krumlova klidně necháte i šedesátku. A není to jen tak z plezíru.
Jasně, koukat se musíte nejen na zmrzlináře za rohem. Co ta nová kavárna, co otevřela minulý měsíc? A což teprve McDonald's se svou zmrzlinou za dvacku? Každá lokalita má svá specifika - co projde na Václaváku, to ve Horní Dolní asi moc nezafunguje.
Řemeslná zmrzka z poctivých surovin, to je prostě jiná liga než průmyslová výroba. Abyste z toho něco měli, potřebujete marži aspoň 65 až 75 procent. Zní to hodně? Jen počkejte, až přijde zima a prodáte za den tři kopečky.
Konkurence nespí a pořád vymýšlí něco nového. Rozvoz až domů? Zmrzlinové dorty na zakázku? Catering na svatby? To všechno už dneska frčí. Bez inovací a sledování trendů to prostě nejde.
Na začátku je fajn jít s cenou lehce dolů, ať lidi přilákáte. Ale bacha - moc velká sleva může být kontraproduktivní. Kdo by věřil kvalitě zmrzliny za patnáct korun, že?
A co v zimě? To je kapitola sama pro sebe. Někdo přidá horkou čokoládu, někdo peče vánoční cukroví. Hlavně nezavřít krám a přečkat do jara.
Celé to je o balancování. Moc levně? Zkrachujete. Moc draze? Budete prodávat leda tak vzduchu. Klíčem k úspěchu je být ve střehu a umět se přizpůsobit - ať už konkurenci nebo počasí.
Marketing a propagace zmrzlinového stánku
Zmrzlinový stánek? To není jen tak ledajaký byznys! Bez pořádné propagace to prostě nejde, zvlášť když je konkurence na každém rohu. Pojďme se podívat, jak na to.
Položka | Náklady/Výnosy (Kč) |
---|---|
Průměrná prodejní cena za kopeček | 35 |
Náklady na suroviny na kopeček | 12 |
Průměrný denní prodej v létě (kopečků) | 200 |
Denní tržba v létě | 7000 |
Denní náklady na suroviny | 2400 |
Měsíční nájem stánku | 15000 |
Měsíční náklady na energie | 3000 |
Měsíční hrubý zisk v sezóně | 89000 |
Představte si stánek, který už z dálky přitahuje pohledy - čistý, barevný, s poutavým logem a menu, ze kterého se sbíhají sliny. První dojem je zkrátka základ. Vždyť kdo by odolal pohledu na dokonale načechrané kopečky zmrzliny?
Dneska už nestačí jen stát a čekat. Sociální sítě jsou zlatý důl! Fotky čerstvé zmrzliny na Instagramu, stories z přípravy nových příchutí, sdílení spokojených zákazníků - to všechno buduje komunitu fanoušků. A když přidáte místní hashtagy? Bingo!
Víte, co funguje skvěle? Být tam, kde jsou lidi. Městské slavnosti, festivaly, sportovní akce - všude tam můžete ukázat, co umíte. A co takhle spojit síly s místní kavárnou? Oni doporučí vaši zmrzlinu, vy jejich kávu. Win-win!
Stálí zákazníci jsou poklad. Dejte jim důvod se vracet! Třeba za každou desátou zmrzlinu jedna zdarma. Spokojený zákazník je nejlepší reklama - když si pochutnají, řeknou to dál.
Buďte kreativní! Vymyslete speciální příchuť pro Vánoce nebo Velikonoce. Uspořádejte ochutnávku nových příchutí. Překvapujte a bavte své zákazníky. Když to uděláte dobře, budou o vás mluvit všichni.
Nezapomeňte na kvalitní letáky a vizitky - ať lidi vědí, kde vás najdou. A sledujte, co dělá konkurence. Ne proto, abyste je kopírovali, ale abyste byli vždycky o krok napřed. Úspěch je v detailech a osobním přístupu.
Personální náklady a organizace směn
Zmrzlinový stánek není jen o skvělé zmrzlině - je to hlavně o lidech. Bez šikovných rukou a usměvavých tváří by i ta nejlepší zmrzlina zůstala neprodaná. Když se do toho pustíte, připravte se, že v sezóně jedete naplno - dvanáct hodin denně, sedm dní v týdnu.
Kolik vlastně stojí dobrý zmrzlinář? V dnešní době počítejte se 130 až 170 korunami na hodinu, v turistických místech i víc. A nezapomeňte, že k tomu musíte přihodit ještě třetinu navíc na odvody. Reálně vás tak jedna hodina práce vyjde na 200 až 230 korun. To už je pořádná porce peněz, co říkáte?
Provoz zmrzlinového stánku je jako skládačka - musíte do sebe napasovat různé dílky. Někdo musí být na place ráno, někdo odpoledne, a co když někdo onemocní? Proto se osvědčuje mix stálých zaměstnanců a brigádníků. Ti vám vytrhnou trn z paty, když je největší nával.
Myslete na to, že dobrý zmrzlinář se nenarodí přes noc. Musí znát nejen správnou techniku nakládání zmrzliny, ale taky jak se starat o stroje, dodržovat hygienu a hlavně - jak jednat se zákazníky. Je to jako s každým řemeslem - chce to čas a trpělivost.
Pro běžný stánek potřebujete aspoň čtyři až pět lidí. V plné sezóně vás personál vyjde klidně na 80 až 120 tisíc měsíčně. To není málo, ale bez kvalitních lidí to prostě nejde.
Rozumné rozvržení směn je základ úspěchu. Ráno zvládne obsluhu jeden člověk, ale když odpoledne praží slunce, budete potřebovat posily. A nezapomeňte na přípravu před otevřením a úklid po zavíračce - to všechno musí někdo udělat.
Investujte do svých lidí - do jejich zaškolení, pracovního oblečení, ochranných pomůcek. Ano, někteří časem odejdou a budete muset zaučovat nové, ale spokojený a profesionální tým je k nezaplacení. Vždyť právě oni jsou tváří vašeho podnikání.
Hygienické předpisy a povolení k prodeji
Tak si představte, že chcete rozjet vlastní zmrzlinový byznys. Bez živnosťáku na hostinskou činnost se neobejdete - to je základ všeho. A jasně, zdravotní průkaz musíte mít taky v kapse.
Víte, jak to chodí - hygiena je na zmrzlinu jako ďas. Potřebujete mít všechno tip ťop: jeden prostor na skladování, druhý na přípravu a třetí na prodej. Stěny? Ty musí být jako ze škatulky, ať je můžete pořádně vydrbat. No a bez teplé a studené vody se ani nehnete.
Mrazáky jsou kapitola sama pro sebe. Když prodáváte, nesmí být zmrzlina teplejší než -12°C, jinak máte malér. Do deníčku si poctivě zapisujete teploty - však to znáte, papír snese všechno a hygiena to chce vidět černé na bílém.
S točenou zmrzlinou je to ještě větší věda. Každý večer musíte stroj vyčistit jako nový. A personál? Čistý mundúr, čepice na hlavě, ruce umyté - to je jasná věc.
Chcete prodávat na ulici? Tak to si nejdřív pokecejte s úředníky na městě. Na soukromém pozemku zase potřebujete požehnání od majitele. A nezapomeňte si někam viditelně plácnout ceduli s kontaktem a otevíračkou.
Hygiena se určitě přijde podívat - to je tak jisté jako že po zimě přijde jaro. Kouknou na všechno: papíry, původ surovin, průkazy... Když něco není košer, může to stát pěkný balík, nebo vám krám rovnou zavřou.
HACCP není sprosté slovo, ale váš nejlepší kámoš. Pomůže vám ohlídat všechna rizika. K tomu si připravte pořádný plán úklidu - co, kdy a čím budete pulírovat.
Je to makačka? To tedy je. Ale když to uděláte pořádně, vyplatí se to. Spokojení zákazníci se vrací a dobrá pověst? Ta je k nezaplacení.
Marže a průměrný denní výdělek
Tak si představte, že chcete prodávat zmrzlinu. Zní to jako sladký byznys, že? Marže je opravdu lákavá - 150 až 300 procent. Kopeček, který prodáte za 40 korun, vás vyjde na nějakých 12 korun. Jasně, musíte připočítat kornoutek a ubrousek, ale pořád to není špatné.
Víte, jak to chodí - všechno závisí na tom, kde máte stánek. V centru Prahy nebo v Českém Krumlově? Paráda, v létě můžete mít klidně tržby 20 tisíc denně. Někde na malém městě? Tam to bude o dost skromnější. A když zaprší? To si můžete jít tak akorát uklidit mrazák.
Nájem vám ukousne pořádný kus z rozpočtu. V lukrativních místech se připravte na to, že každý měsíc vysázíte klidně 40 tisíc. K tomu přidejte výplaty brigádníků, účty za elektřinu a servis strojů. Z těch krásných tržeb najednou zbyde tak 2-4 tisíce čistého denně.
Realita je taková, že opravdu vydělávat budete jen od května do září. Co pak? Buď zavřete krám, nebo začnete prodávat svařák a horkou čokoládu. Někteří zmrzlináři přes zimu pečou vafle nebo palačinky - musíte být kreativní.
Správné nacenění je základ. Dát kopeček za 60 korun? To vám nikdo nekoupí. Za 25? To se neuživíte. A pozor na zásoby - zmrzlina není víno, lepší stářím nebude. Co nespotřebujete, to je ztráta.
První dva roky budou krušné, to si přiznejme na rovinu. Kvalitní vitrína a stroje vás vyjdou na pořádný balík. Když všechno klapne, za dva tři roky se vám investice vrátí. A nezapomeňte si udělat finanční polštář - nikdy nevíte, kdy se porouchá mrazák nebo přijde týden dešťů.
Možnosti rozšíření sortimentu v zimě
Jak udržet zmrzlinárnu v zimě v plusu? Je to jednodušší, než si myslíte!
Základem úspěchu jsou především teplé nápoje - voňavá káva nebo hustá horká čokoláda dokážou přilákat i ty největší zmrzlinové skeptiky. Vždyť kdo by odolal šálku kvalitního cappuccina, když venku mrzne, až praští?
Propojení zmrzliny s domácími dezerty se ukázalo jako trefa do černého. Naši stálí zákazníci si zamilovali křupavé větrníky a nadýchané věnečky stejně jako letní kopečkovou. A co teprve, když jsme přidali moderní makronky - to byl doslova prodejní trhák!
Zlatým hřebem zimní nabídky jsou určitě zmrzlinové dorty na zakázku. Představte si třeba narozeninovou oslavu s originálním dortem plným oblíbené zmrzliny - to prostě nemá chybu.
Teplé vafle nebo palačinky se zmrzlinou? To je kombinace, která funguje i v minus dvaceti! Když k tomu přidáte horké maliny nebo čokoládovou polevu, máte dezert, na který se budou zákazníci vracet znovu a znovu.
Domácí pralinky a čokoládové bonbony jsou další vychytávkou, která nám pomáhá přežít zimu. Lidé milují příběh ručně vyráběných sladkostí - zvlášť když jim řeknete, že čokoládu vybíráte osobně od malých evropských výrobců.
Svařák nebo punč s domácím štrúdlem? To je kombinace, která zahřeje na těle i na duši. Navíc když přidáte příjemnou atmosféru a třeba i živou hudbu, vaše zmrzlinárna se promění v útulnou zimní oázu.
A nezapomeňte překvapovat! Třeba limitovanou edicí perníkové horké čokolády nebo zimním speciálem skořicového cheesecaku. Když budete kreativní, zákazníci si k vám najdou cestu v každém ročním období.
Prodej zmrzliny je jako malování duhy - každý má rád jinou barvu, každý si vybere jiný příchut, ale všichni odcházejí s úsměvem na tváři. A když se k tomu přidá kvalita a správné místo, úspěch je zaručen.
Dominika Procházková
Návratnost investice a celková ziskovost
Prodej zmrzliny? To není jen tak - je to pořádná jízda plná sladkých výzev! Bez pořádného finančního plánování a rozmyslu to ale nepůjde. Než se do toho pustíte, musíte počítat s tím, že vás základní vybavení vyjde na pěkných 200 až 800 tisíc korun. To není zrovna málo, co?
Ale nebojte, při šikovném přístupu se vám prachy vrátí už za dvě až tři sezóny. Marže jsou totiž parádní - z každé kopečku vám může zůstat i 70-85 % čistého zisku. Jasně, musíte z toho zaplatit chlazení, nájem a lidi, ale pořád to není špatný kšeft.
Největší výzvou je zvládnout sezónnost. V létě, hlavně v červenci a srpnu, můžete denně vydělat i 15 tisíc. Ale co v zimě? To je ta pravá zkouška pro každého zmrzlináře. Proto je fajn mít v rukávu nějaká esa - třeba horkou čokoládu nebo domácí zákusky.
Spočítejme si to na rovinu: Když prodáte stovku kopečků denně po pětatřiceti korunách, můžete se během roku dostat na tržby mezi 600 a 900 tisíci. Z toho vám může zůstat v kapse slušných 20-30 procent. Ale pozor - musíte umět počítat každou korunu!
Tajemství úspěchu? Je to mix chytrého hospodaření, dobrých vztahů s dodavateli a správného místa. A taky trocha toho zmrzlinářského umu - vždyť kdo by se vracel tam, kde není zmrzlina jako od babičky? Myslete na to, že spokojený zákazník je váš nejlepší marketing.
A nezapomeňte: Tohle podnikání není jen o číslech. Je to o radosti, kterou přinášíte lidem v horkých dnech, o úsměvech dětí s pobryndanou pusou a o vůni čerstvě upečených kornoutků. To jsou momenty, které se nedají vyčíslit v žádném finančním plánu.
Publikováno: 17. 06. 2025
Kategorie: podnikání